تلاش‌های شبانه‌روزی و بی وقفه همه عوامل اجرائی حمل ونقل در زمان سخت دفاع مقدس

مهدی کرباسیان در مراسم روز حمل و نقل به دعوت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد به همه دست‌اندرکاران در همه سطوح جاده‌ای، ریلی، دریایی هوایی، رانندگان، مالکان وسایط نقلیه، راهداران و دیگر کارکنان و مدیران وزارت راه و شهرسازی تبریک گفت.

وی در ادامه بیان کرد: همه ساله در چنین روزی از ایثارگری‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی و بی وقفه همه عوامل اجرائی حمل ونقل در زمان سخت دفاع مقدس به نیکی یاد می‌شود و نام‌شان را ارج می‌نهند.

کرباسیان در ادامه صحبت خود از شروع جنگ تحمیلی و اشغال خرمشهر و از بندر اصلی کشور، نظام توزیع کالا و مختل شدن آن سخن به میان آورد و گفت: در آن زمان بندر خرمشهر اسکله‌های متعدد و امکانات تخلیه و بارگیری فراوان داشت و نسبت به دیگر بنادر کشور، حدود ۵۰۰ کیلومتر به تهران نزدیک‌تر بود و وجود راه‌آهن، امکان حمل بار را نیزسرعت می‌بخشید. بعد از اشغال این بندر، استفاده از بندر شاهپور «بندر امام فعلی» نیز به علت در تیررس بودن آتش موشک‌های عراق، تردد کشتی‌ها به این بندر و تخلیه و بارگیری از آن مقدور نبود. از سوی دیگر، عدم تکمیل عملیات ساخت بندرعباس، «بندر شهید رجایی فعلی» در کنار کمبود کامیون و دیگر ملزومات تسهیل حرکت ناوگان جاده ای، نظیر لاستیک، فیلتر و روغن که از ضروریات حمل کالاهای اساسی به شمار می‌رفت، موجب شد تا کالاهایی مانند گندم، گوشت، پنیر، کره و خوراک دام مانند سویا و جو در نقاط مختلف کشور به سختی در دسترس مردم قرار گیرد. همین‌طور تامین ماشین‌آلات و مواداولیه صنایع کشور با دشواری صورت می‌گرفت و از همه مهم‌تر، تامین و ارسال تجهیزات مربوط به پشتیبانی جبهه‌ها و رزمندگان به شدت مختل شده بود. در حالی که همه این کالاها در بندرعباس و در کشتی‌های پهلو گرفته تلنبار شده بودند؛ به گونه‌ای که در بعضی مواقع بیش از ۵۰ کشتی در لنگرگاه انتظار تخلیه را می کشیدند. در حمل‌ونقل مسافری نیز کمبودها اعم از لاستیک و قطعه یدکی و از طرف دیگر، اعزام رزمندگان به جبهه‌ها و جابه‌جایی‌های درون جبهه نیز از موارد مهم مشکلات حمل‌ونقل مسافری درآن زمان بود.

وی از مشکلات و ایجاد کمیته هماهنگی حمل‌ونقل توسط ستاد بسیج اقتصادی کشور در آن زمان گفت و ادامه داد: در این کمیته که با مسوولیت معاون حمل و نقل وزارت راه و ترابری آن زمان شکل گرفت، نمایندگان صاحبان کالا از مراکز تهیه و توزیع، وزارت صنایع و اتاق بازرگانی حضورداشتند. از طرف دیگر، نمایندگان سازمان بنادر و کشتیرانی، راه‌آهن، سندیکای حمل‌ونقل بین‌المللی، کشتیرانی جمهوری اسلامی، گمرک و نیروهای مسلح نیز از اعضای تشکیل‌دهنده این کمیته بودند و جلسات منظم هفتگی داشتند. در این جلسات، اولویت‌ها براساس نیاز کشور و جبهه‌ها صورت می‌گرفت. او از تشکیل جلسات منظم و مداوم ، حل مشکل و تامین نیازهای غرب کشور و جبهه‌ها ، فراهم کردن کالاهای اساسی اعم از برنج وگندم و دیگر نیازهای جبهه سخن به میان آورد.

کرباسیان از بحران کمبود جدی گندم در کشور در سال 62 گفت تا برنامه ریزیهای جناب نژادحسینیان، وزیروقت راه و ترابری به دلیل کمبود گندم و اتمام آن تا 48 ساعت و در انتها به صراحت از دست‌اندرکاران حمل‌ونقل جاده‌ای، اعم از باری و مسافری، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط مانند سازمان بنادر، کشتیرانی جمهوری اسلامی، راه‌آهن، کارکنان معاونت حمل‌ونقل جاده‌ای در تهران و همچنین ادارات استان‌ها، درآن روزهای پرتب وتاب با تلاش‌های شبانه‌روزی و بی‌وقفه خود به حمایت از پشتیبانی جبهه‌ها و تامین نیازهای مردم برخاستند و نگذاشتند در آن شرایط سخت و طاقت‌فرسای جنگ تحمیلی، جامعه دچار کمبودهای اساسی و ملموس شود تشکر و قدردانی کرد.

کامل این گزارش را در شماره آینده ماهنامه صنعت حمل و نقل بخوانید.

مطالب رپورتاژ